No sense Feedback



Kotler no és etern

Kotler o Cutlip, els grans mestres de màrqueting i relacions públiques han passat a millor vida. Ho dic amb el millor dels sentits. Les seves teories no sempre són aplicables. Això vol dir que hem de llençar els llibres que ens hem llegit durant la nostra època universitària? No, de tot se n’aprèn i aquests llibres poden oferir-nos una bona base per entendre el màrqueting d’avui en dia. Però això no és tot, si a la universitat ens han inculcat que el màrqueting evoluciona segons ho fa el mercat i aquest ho fa a gran velocitat i més en els últims temps… a què esperem per a donar un pas endavant en la formació?

La realitat del mercat està lluny de les teories que plantejava el senyor Kotler. En un món competitiu com en el que estem i més entre les marques, s’han de trobar solucions alternatives a la de passar un spot 200 vegades al dia per tal que “el consumidor es quedi amb el nom”. Més que quedar-nos a la ment del consumidor, ens estem carregant la marca sencera i, de pas, contribuïm a que el públic ens odiï més.

No és viable repetir un spot fins a la sacietat, i tampoc és normal que un universitari vagi pensant en triomfar al festival de Cannes. S’ha de tocar de peus a terra a l’hora de formar els alumnes. És important transmetre que no només els creatius viuen de la publicitat, sinó que hi ha moltes altres possibilitats imprescindibles en una agència per a que dugui a terme un bon treball.

Es dediquen masses hores en el com desenvolupar la creativitat, en tenir idees que no tenia ni Bassat en els seus moments de glòria. Però, realment es valora el fet de pensar en una idea innovadora i a la vegada útil? No estaria malament que els treballs millor valorats per un professor fossin un packaging còmode o ecològic, o una estratègia de servei de post-venda.

Sembla com si la formació volgués deformar la realitat o ens volgués allunyar d’ella, mitjançant teories passades, impossibles i obsoletes, o amb pràctiques de classe surrealistes. Què és el que passa? Que un pensa que sortirà format i preparat per enfrontar-se a la complexitat del món laboral i resulta que està a anys llum de poder-ho fer.

En definitiva, el sistema educatiu de moltes universitats hauria de canviar per a ser més flexible. En el cas dels estudis de publicitat, són moltes les assignatures que haurien de renovar-se any rere any. Això vol dir que també es necessita una molt forta implicació dels professors. Per molt que tinguin una gran experiència en la matèria, de res serveix si no s’actualitzen constantment. No es tracta d’un temari inamovible, sinó d’assignatures que canvien sovint. És lògic si parlem de màrqueting i de comunicació. Si el mercat és sempre diferent és perquè està format per persones, i aquestes van canviant al llarg del temps per les seves vivències, experiències, entorn social, factors psicològics, etc.

Últimament és habitual veure alguns postgraus o màsters dedicats a matèries actuals. És un exemple tot el relacionat amb el web 2.0, un tema que no es menciona gens a les classes d’una llicenciatura. És frustrant veure que els professors no confien amb els mitjans socials i, en canvi, aposten per una campanya caríssima a ràdio amb insercions freqüents. Em pregunto si aquests professors no volen donar-se compte de la realitat, s’han quedat ancorats en el passat o, simplement, són ganduls i no es posen al dia.

Vergonyós és sentir que, amb tots els meus respectes, hi ha classes que podria donar millor un alumne abans que el professor. I el pitjor de tot, són aquells alumnes que només tenen la visió del professor i no es dediquen a investigar què és el que realment hi ha de nou en el món de la comunicació. Els és còmode “empollar-se” tot el que diu el professor com alguna cosa irrevocable i indiscutible. Alguns finalment decideixen posar-se les piles; els altres, desgraciadament, es queden amb una idea de Kotler i una classe magistral del seu professor.

Un consell: espavilar-se i ser autodidacta. Sempre és bo investigar pel nostre compte, no cal esperar a que ningú ens hi animi. Aquesta serà una molt bona base per ser competents.


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: