No sense Feedback



La propaganda vol fidels

Propaganda, aquesta paraula que sona tan electoralista, m’ha fet lligar caps. “Les claus de la publicitat institucional” era la xerrada que es va dur a terme el passat dissabte a la Blanquerna.

Una de les coses que va portar més estona de debat, va ser la diferència que existeix entre la publicitat institucional i la propaganda electoral. De forma molt general, el professor Víctor Curto ens va dir que, teòricament, el discurs de la publicitat ens demana un compromís temporal i, en canvi, la propaganda ens fa implicar més. Ens vol transmetre una ideologia a llarg termini, pel qual vol dir que et volen convèncer perquè siguis d’una certa ideologia ara i més endavant. I al revés, a curt termini la publicitat vol que baixis al súper i et compris aquestes galetes tan bones que acaben d’aparèixer per la tele, el que seria un acte molt més puntual.

Bé doncs, anem al gra. Sabem que la teoria no sempre ha d’anar íntimament relacionada amb la pràctica i, per tant, m’he permès raonar una mica més sobre aquests conceptes. Segur que qualsevol marca vol fer publicitat, és a dir, vol establir un compromís a curt termini? I després? Ens hem d’oblidar de la marca i comprar-ne una altra?

Per tant, segons aquesta definició, sembla ser que tot anunciant desitjaria fer propaganda, i no publicitat. Si realment es vol fidelitzar un client, estaríem fent propaganda. Així doncs, sembla haver un conflicte entre aquests termes. Què vol dir publicitat si, segons aquesta definició, tothom sol optar per la propaganda? Amb això ja aviso, que estic sent molt estricte amb les definicions.

Potser la multinacional Procter & Gamble ja li va bé fer publicitat. Aquest nom fa de paraigües de moltes marques. Per tant, ells creen productes i immediatament després moldegen una competència. Així que si tu no compres H & S, potser compraràs Pantene, o sinó millor Herbal Essences. Tots aquests xampús són propietat de Procter & Gamble sí. Per tant, els és igual si d’un et passes a l’altre, mentre no agafem alguna marca blanca, per exemple. Són llestos i això es veu reflectit amb les vendes, i aquestes retroalimenten el cicle de la inversió en publicitat. 4.838,1 milions de dòlars invertits anualment en publicitat fa que siguin els primers en rànquings d’inversió.


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: